Meer omzet met je webshop behalen met deze vijf kanalen
Als webshopeigenaar heb je één hoofddoel: het genereren van omzet. Of je nu een start-up runt of een grote multinational leidt, een sterke marketingstrategie is essentieel om je webshop te laten groeien. Meer omzet met je webshop draaien wilt iedereen, maar hoe doe je dat? Hier zijn vijf online marketingkanalen die je webshop naar een hoger niveau kunnen tillen:
- SEO
- Advertising
- E-mail marketing
- Conversie optimalisatie
- Analytics
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Bij Skreep hameren we altijd op de drie pijlers van SEO; techniek, content en links. Je webshop heeft een stevig fundament nodig van alle drie om goed te scoren in de zoekresultaten. Zonder één van deze pijlers wordt het lastig om succes te boeken.
- Techniek: Zorg ervoor dat je webshop goed functioneert, geïndexeerd kan worden, snel laadt en mobielvriendelijk is. Dit is cruciaal om zichtbaar te zijn voor Google.
- Content: Content omvat alle teksten, afbeeldingen en andere media op je webshop. Optimaliseer je content zowel voor bezoekers als voor zoekmachines door strategisch zoekwoorden te gebruiken en alle SEO-mogelijkheden (zoals meta descriptions en alt-teksten) te benutten.
- Links: Met kwalitatieve en relevante backlinks bouw je autoriteit op in de ogen van Google. Dit helpt je om hoger te ranken in de zoekresultaten.
Advertising
In zoekmachines kun je betaalde advertenties inzetten om bovenaan de resultatenpagina te staan. Door een advertentiecampagne op te zetten, kun je direct meer bezoekers naar je webshop trekken. Zo kun je meer omzet met je webshop draaien, zeker als je webshop een goede conversieratio heeft.
Optimaliseer je advertenties door:
- A/B-testen van campagnes;
- Het opzetten van gerichte campagnes;
- Het toevoegen van negatieve zoekwoorden om irrelevante klikken te voorkomen.
Wil je professionele hulp? Bij marketingbureaus zoals Skreep kun je je advertising account laten beheren door ervaren specialisten.
E-mail marketing
Als je webshop al een klantenbestand heeft, zit daar een goudmijn aan potentiële omzet. Klanten die eerder interesse hebben getoond, kun je met gerichte e-mails opnieuw tot een aankoop bewegen.
Houd je e-mailcampagnes eenvoudig maar effectief door regelmatig, bijvoorbeeld eens in de twee weken, een nieuwsbrief te sturen. Wil je meer resultaat behalen? Focus dan op:
- Segmentatie: Deel je klanten op in doelgroepen voor relevantere e-mails;
- Automatisering: Zet geautomatiseerde e-mails in, zoals welkomst- en follow-up mails;
- Conversie: Optimaliseer je e-mails om meer ontvangers over te halen tot een aankoop.
Conversie optimalisatie
Bezoekers zijn pas waardevol als ze daadwerkelijk converteren. Met conversie optimalisatie haal je drempels weg en maak je het voor bezoekers makkelijker om een aankoop te doen.
Bij het online marketing bureau Skreep letten o.a. op:
- Essentiële onderdelen (zoals de winkelwagen of contactinformatie) moeten direct zichtbaar zijn;
- De webshop moet betrouwbaar en veilig ogen;
- De pagina’s moeten overtuigingskracht uitstralen door bijvoorbeeld goede productbeschrijvingen en klantreviews.
Analytics
Zonder inzicht in je data werk je blind. Analytics vormt de basis van je strategie en helpt je slimme beslissingen te nemen. Door gedragspatronen van bezoekers te analyseren, kun je trends ontdekken en je marketingaanpak verbeteren.
Analyseer je gegevens regelmatig en gebruik de inzichten om je webshop continu te optimaliseren. Haal meer omzet met je webshop en maak data driven strategische keuzes.